Uppsala Rotary Peace Center

tisdag 6 november 2018

Lars Wall

Foto Magnus Aronsson
Ett av våra hjälpprojekt. Varje föredragshållare får ett gåvobevis att vi stöttat Uppsala Rotary Peace Center med 200 kronor. Även våra födelsedagshyllningar i klubben är en födelsedagshyllning med 200 kronor till samma ändamål. Här är de nio nya masterstudenterna.

"Gåvobevis. Som tack för att du hållit ett föredrag hos oss på Enköping-Trögden Rotaryklubb har vi satt in 200 kr till Insamlingsstiftelsen för främjande av stipendiater vid Rotary Peace Center i Uppsala, bankgiro 322-6883"

Tack för ditt bidrag!

Department of Peace and Conflict Research

Framtidens fredsbyggare

Rotarys Peace Center Program utbildar unga ledare som kan bli framtidens katalysatorer för fredsbyggande. Förutom akademisk träning och fältarbeten får Rotary Peace Fellows tillgång till ett världsomspännande nätverk av 1,2 miljoner rotarianer. Rotary International finansierar sju Peace Centers – varav ett i Sverige, vid Uppsala universitet. Programmet är ett tydligt bevis för vår organisations engagemang för fred i världen. Totalt har programmet idag utbildat ca 1 300 Peace Fellows, som arbetar världen över.

Framtida fredsledare formas i Uppsala
Nu är de på plats, nio mastersstudenter som ska göra världen till en säkrare och bättre plats. Bakom initiativet står Rotary i samarbete med Uppsala universitet. De internationella studenterna välkomnades av bland andra universitets rektor Eva Åkesson och representanter för Rotary.

Genom ett samarbete med Uppsala universitet kan Rotary årligen erbjuda ett 10-tal personer en tvåårig utbildning med fokus på freds- och konflikthantering. I dagarna har nio fredsstudenter från åtta länder påbörjat sina studier i Uppsala. Studenterna har genomgått en noggrann urvalsprocess och rekryteras från hela världen Ett krav är minst tre års yrkeserfarenhet.

- Vi är glada att få ansvara för detta program, säger docent Erika Forsberg, direktor för Rotary Peace Center vid Institutionen för freds- och konfliktforskning i Uppsala. Det är en spännande resa både för oss och för studenterna som har rika erfarenheter från internationellt arbete. Med egna erfarenheter av konflikt och fredsbyggande i länder som Nepal, Guatemala, Sudan, Japan och Australien blir de också resurspersoner i undervisningen.

Rotaryklubbar i Uppsala och Knivsta är också involverade. Värdfamiljer ser till att stipendiaterna får uppleva Sverige och det svenska samhället, berättar Ulrika Ståhl, som är rotarian, och med och organiserar mottagandet. Rotarys globala nätverk öppnar också stora möjligheter för stipendiaterna när de ska genomföra sin obligatoriska praktik vid olika internationella institutioner och organisationer. Rotary Peace Center i Uppsala är ett av sex centra i världen som finansieras av Rotary Foundation. Samarbetet med Uppsala universitet inleddes 2011.