Vår täckta vattenkälla i Kenya - ett av våra projekt

tisdag 31 maj 2016

Sten von Matern

Initiativtagaren till våra vattenprojekt var vår numera bortgångne medlem
Sten von Matern, som här informerar om projektet på ett lunchmöte.

Vår täckta vattenkälla i Kenya är klar! Klicka på "Läs mer" för bilder och rapport!

Först bilder nedan, därefter en rapport om bygget.
Här är projektavtalet

RAPPORT OM VÅR KÄLLA I NAMWAYA TOSHA COMMUNITY

Vår kommunala källa Namwaya Tosha är anlagd i byn Mukhweya, Namulungu i Matungu County.

SPONSOR

Namwaya Tosha kommunala källa har sponsrats av Enköping-Trögden Rotary Club och Läkarbanken, Rotary Doctors Sweden.

Kostnaden blev 161,780 ksh (kenyanska shilling) som i dagens kurs, 160331, motsvarar 13 054 skr.

ENTREPRENÖR

Gerbon Agencies

SYFTE

De huvudsakliga syftena med den skyddade källan var:

·        Att skydda vattnet från föroreningar

·        Att minska avståndet som kvinnorna måste tillryggalägga för att söka rent och säkert vatten

·        Att minska den tid som åtgår för att få tag på rent och säkert dricksvatten

·        Att skydda vattentäkten genom att plantera träd

PERIOD

Namwaya Tosha skyddades i mars 2016.

DETTA HAR GJORTS

·        Granskning av förslaget av Läkarbankens koordinator för  speciella projekt

·        Besök vid källan av CNS/Läkarbanken och entreprenören för att bedöma lämpligheten

·        Skickat förslaget och budgeten till Läkarbankens kontor i Sverige

·        Mobiliserat samhället, bildat en källkommitté, informerat och utbildat kommittén, informerat byinvånarna om vilket arbete och ansvar de kommer att ha under byggandet och efteråt

·        Samlat in material

·        Entreprenören och byinvånarna har förberett platsen

·        Lagt betong, murat, återfyllt med sten, satt upp staket och skyltat

·        Inspektion av tjänstemän från Vattenministeriet och som tagit vattenprover för analys

·        Överlämnat källan till byn

VATTENANALYS

Den bakteriologiska vattenanalysen utvisade att vattnets koliforma bakterier överstiger de värden som WHO/KEBS har satt upp som gränsvärden och därför måste byn koka eller använda vattnet på annat sätt innan det används för konsumtion. Vi ska göra en ny analys efter tre månader, i slutet av juni eller i början av juli.

UPPFÖLJNING

Entreprenören är ansvarig för källans skötsel och underhåll under ett år och därefter ligger ansvaret på byn. Efter ett år görs en uppföljning av representanter från CNS.

NYTTJARE

·        98 hushåll

·        Husdjur

SLUTSATS

Effekten av detta projekt för byn är följande:

·        Byinvånarna kan nu få tillgång till rent och säkert vatten efter skyddandet av källan.

·        Avståndet har kortats för att söka rent och säkert vatten och därmed sparas också tid.

·        Barnen behöver inte tillbringa så mycket tid att hämta vatten och även kvinnorna kan göra andra produktiva aktiviteter hemma.

·        Byinvånarnas hälsa kommer att förbättras som ett resultat av tillgången på rent och säkert vatten, och som kommer att leda till minskade vattenburna sjukdomar som diarré.

·        Skyddande av källans vattentäkt ger stadig tillgång till vatten.

·        Här finns bilder på Dropbox från byggandet av den skyddade källan;

Klicka på den första bilden och gå sedan med pil till höger.

Här är projektavtalet
.