Nigeria fritt från Polio

Lars Wall

Världshälsoorgansationen WHO förklarar Nigeria
fritt från polio

Nu finns polio endemiskt endast i två länder i världen i och med att WHO har flyttat bort Nigeria från listan på polioendemiska länder. De två återstående länderna att befria från polio är Afghanistan och Pakistan.

Så sent som 2012, stod Nigeria för mer än hälften av  alla poliofall i världen. Sedan dess har en samlad insats på myndighetsnivåer, i det civila samhället, från religiösa ledare och tiotusentals hängivna sjukvårdsanställda resulterat i att Nigeria framgångsrikt stoppat polio.

"Rotary gratulerar Nigeria till denna enorma prestation. På uppdrag av hela Global Polio Eradication Initiative, tackar vi frivilliga, vårdpersonal och föräldrar i hela Nigeria för deras outtröttliga engagemang för att ge varenda barn skydd mot denna förödande sjukdom", säger KR Ravindran, president för Rotary International.