Pris till student vid Rotary Peace Center i Uppsala

torsdag 5 januari 2017

Lars Wall

Stort pris till Rotary Peace Center Fellow Lindsey Doyle

Martin H:son Holmdahl-stipendiet är Uppsala universitets främsta utmärkelse för insatser som främjar mänskliga fri- och rättigheter. I år delas priset ut till Anna-Sara Lind, docent i offentlig rätt och Lindsey Doyle, Rotary Peace Fellow och masterstudent vid Rotary Peace Center. Priset uppgår till 25 000 kronor.

Stipendiet kan tilldelas anställda och studenter inom universitetet, enskilt eller i grupp. Stipendienämnden har beslutat att priset för 2016 delas mellan docent Anna-Sara Lind, juridiska institutionen och studerande Lindsey Doyle, Rotary Peace Center vid institutionen för freds- och konfliktforskning.

Motivering:

Lindsey Doyle studerar för masterexamen vid Rotary Peace Center, institutionen för freds- och konfliktforskning. Hon förenar på ett ovanligt och inspirerande sätt akademisk förmåga och yrkeserfarenheter i ett gränsöverskridande arbete – där också konstnärliga uttryck är centrala – för mänskliga rättigheter och fredsbyggande i svåra konflikter runt om i världen.

Priset delas ut vid universitetets vinterpromotion den 27 januari 2017.